Aspirin Zehirlenmesi

Aspirin zehirlenmesi kedi veya köpeğinizin evde ortalıkta durun aspirinleri yemesi veya aspirin içeren ilaçların kullanımında doz aşımı ile oluşur. Kediler köpeklere kıyasla aspirine karşı daha fazla hassasiyet gösterirler. Aspirin zehirlenmelerinde yavru ve genç hayvanlar yetişkinlere oranla daha büyük risk altındadırlar.

Tanım
Aspirin; etken maddesi asetil salisilik asit olan ve veteriner hekimlikte de ağrı kesici ve ateş düşürücü etkisinden faydalanılan bir ilaçtır. Ancak özellikle tedavi dozunu aşan miktarlarda alındığında toksik etki gösterebilir. Orta ve hafif doz aşımlarında sadece klinik belirtiler gözlenmesine karşın yüksek doz aşımlarında ölümle sonuçlanabilen bir toksititeye sahiptir.

Aspirine karşı köpekler daha direçlidir.Aspirin Yüksek dozlarda alındığında köpeklerde de zehirlenmeye neden olabilmesine karşın kediler de toksik etkisi daha yüksektir.

Gelişimi nasıldır?
Kedilerde aspirinin plazmada konsantrosyonunun yüksek düzeylere ulaşması ve yarı ömrünün daha uzun olması zehirliliğini daha çok artırmaktadır.

Salisilik asit kanın pıhtılaşma süresi üzerinde etkin rol oynar ve pıhtılaşma süresini uzatır. Bu nedenle serum protein miktarının artışı yanında kanda karbondioksit miktarında da artmaya neden olarak vücut fonksiyonlarında aksamalara neden olmaktadır.

Klinik belirtileri nelerdir?

Hafif zehirlenmeler olarak tanımlanabilecek durumlarda ilk gözlenen klinik belirti kusmadır. Ayrıca aspirin solunumun sıklaşması, dehidrasyon, kordinasyon bozukluğu ve dengesizlik görülebilir. İlerleyen durumlarda kordinasyon bozuklukları belirginleşir ve ataksiler de görülebilir.

Ölümle sonuçlanabilen daha ağır zehirlenme olaylarında kusma, hiperemi, dehidrasyon ilk gözlenen belirtilerdir. Kaslarda titremeler ve solunum güçlükleri belirginleştikçe koma hali gelişebilir ve kısa sürede ölüm şekillenebilir.

Sonuç

Kedilerde toksik etkisi belirgin olan aspirinin kullanımı veteriner hekimlerce pek tavsiye edilmez. Ancak kullanılması gerektiğinde iyi doze edilerek kullanılması ve kontrollü olunması gereklidir.
Linkback: http://www.gencveteriner.com/index.php?PHPSESSID=22b8ab2a346ea401c6965c920d80f4e4&topic=4269.msg7987